Betekenisvolle Situatie

Stap 1: De betekenisvolle situatie:  In de intervisiebijeenkomst waarin Thijs de succeservaring methode gebruikte om de relatie problemen van Natalie te behandelen heb ik eigenlijk een interventie gedaan als deelnemer. De bijeenkomst verliep erg stroef. Iedereen was erg aan het zoeken naar vragen om informatie los te krijgen.

 

Stap 2: Terugblikken: Objectief: De situatie speelde zich af tijdens een intervisiebijeenkomst waarin Thijs A. begeleider was, Natalie inbrenger, Lobke, Oscar en ik deelnemers. SubjectiefEerlijk gezegd was ik niet bekend met deze intervisiemethode. Toen ik eenmaal het probleem van Natalie hoorde, bedacht ik mij direct: “Dit Probleem past toch helemaal niet bij de methode?” Na enige tijd drong dit ook door bij de intervisiebegeleider. Hij heeft de methode goed aangepast maar, het kwaad was al geschied. Door bepaalde restricties in het vragen stellen kwam er geen open communicatie tot stand. Hierdoor bleef de inbrenger ook vaag in zijn antwoorden. Het begon mijn in het moment vooral aan Lobke op te vallen dat zij hele vage vragen ging stellen omdat ze het gevoel leek te hebben dat ze om bepaalde woorden heen moest draaien. Na het terug kijken van dit filmpje zag ik dat Oscar zich nog stiller hield dan normaal. Ik vond dit  vervelend worden dat  ik ingreep door het beestje(gesloten communicatie)bij de naam noemde. Ik heb buiten mijn rol gehandeld. Dit omdat ik mijzelf zo ergerde aan de gedachte dat deze intervisie op niks dreigde uit te lopen.

 

Stap 3: De essentie: Ik heb erg veel van deze bijeenkomst geleerd. Ik wil in de toekomst meer aandacht aan groepsdynamiek bij de start van de samenwerking. Om zo de open communicatie in elke bijeenkomst beter te waarborgen. Wat ik van mijzelf wederom leerde is dat ik mij erg veel bezig houd met het zorgen voor anderen. Na het terug kijken van deze bijeenkomst zie ik dat ik zelf ook vaag ben, in het moment was mij dit helemaal ontgaan. Als ik mij iets minder bezig houd met anderen, kan ik mij ook beter focussen op mijn eigen ontwikkelingen.

 

Stap 4: Vergelijkbare situatie: Volgens de literatuur mag jij als begeleider interventies inzetten om de kwaliteit van de intervisie te verbeteren. In een situatie waarin ik begeleider en aanvoel dat de communicatie stroef loopt, kan ik een tussentijdse evaluatie inzetten. Hierin kunnen deelnemers hun gevoel en gedachtes over de bijeenkomst tot zover uitspreken. Hierin is vooral de kwaliteit empathie van belang waarbij ik afga op mijn intuïtie, om aan te voelen of de interventie nodig is.


Naast deze situatie heb ik ook nog een hele mooie ervaring gehad, waarin ik de inbrenger was. Dit moment heeft te veel losgemaakt, om dit in mijn E-magazine op te nemen. Voor mij zijn alle intervisie bijeenkomsten zijn betekenisvol geweest.